Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


måndag 16 december 2013

Culture clashes

Även om det för det mesta är helt underbart att få chansen att bo på olika platser i världen, är det inte alltid så enkelt att anpassa sig fysiskt och psykiskt till alla förändringar och olikheter som en ny plats innebär. Jag är född i Sverige och har bott där i större delen av mitt liv, men jag har även bott i Kina, Italien och nu i Malaysia. Jag har även rest till diverse länder i Europa, Asien och Nordamerika. Dock aldrig till Sydamerika eller Afrika tyvärr. Jag har även, så långt tillbaka som jag kan minnas, alltid haft mycket kontakt med människor från alla håll och kanter här på jorden. Jag har även haft som yrke att möta människor internationellt, dels som lektor i Kina, som svensklärare på SFI och som integrationshandläggare. Jag har med andra ord ganska stor erfarenhet av att möta olika människor, kulturer, religioner, åsikter och värderingar. Innan jag bodde utomlands trodde jag nog att det svåra med att bo på en främmande plats var att anpassa sig till den nya kulturen. Många pratar om kulturkrockar och så vidare och man kanske skulle kunna tänka sig att de tre länder som jag har bott i, dvs. Kina, Italien och Malaysia skulle rankas något såhär vad gäller min anpassningsförmåga till kulturen i landet:

1. Italien (landet ligger i Europa och borde vara relativt likt Sverige i form av kultur, språk, mat etc.)
2. Malaysia (landet är olikt Sverige men är relativt modernt, det finns redan så många olika kulturer så acceptansen bland människor för olika kulturer borde vara hög, engelska pratas överallt och maten är kanske lite för stark men ändå av bra kvalite)
3. Kina (landet är mycket olikt Sverige i form av kultur, hög kontroll av människors friheter, väldigt lite engelska talas och alla skyltar är skrivna med kinesiska tecken dvs. omöjliga att läsa för någon som inte kan kinesiska, maten är inte alltid riskfri att äta pga. odlingssätt och kemikalier och miljön är inte den mest hälsosamma.

Stämde då den verklighet som jag upplevde i de olika länderna överrens med denna tanke om anpassningsförmåga och kulturkrockar?

Inte alls faktiskt! För det land som jag anpassade mig bäst och lättast till var nämligen Kina. Jag trivdes som fisken i vattnet och grät varenda gång som jag var tvungen att lämna landet och återvända hem till Sverige. Jag upplevde det nämligen som att Kina och Sverige var väldigt lika varandra i en del grundläggande och för mig avgörande områden. Byråkratin är omfattande men väl fungerande, kvinnor har en självklar roll i det offentliga, kommunaltrafiken är utmärkt med tunnelbana, buss och tåg som håller sina tider, årstiderna varierar precis som i Sverige och människorna är lite som svenskar, försiktigt avvaktande och inkännande i början men de flesta mycket vänliga och trogna din vänskap då de lärt känna en.

Min man däremot, som är av kinesisk härkomst och talar kinesiska, och som det borde vara ganska lätt för att anpassa sig till ett land som Kina (tänker i alla fall jag i mitt fördomsfulla huvud) tycker inte alls om att bo i Kina och tycker att det är så annorlunda att det bara inte går att anpassa sig för honom.

Min tanke med detta är att det kanske inte är så mycket kulturer som krockar med varandra för att de råkar vara olika. Det kanske bara är så att vi på ett individuellt plan krockar med olika platser och människor, inte alls beroende av vilket land eller vilken kultur vi kommer ifrån, utan enbart på grund av den individ som just jag eller du är.

Jag tror även att klimatet och miljön kan vara en större anledning till en krock än vad kulturen är. Anledningen till att det tidvis har varit så svårt för mig att anpassa mig till Malaysia är för att klimatet är så olikt det i Sverige. Jag måste varje dag hitta sätt att leva min vardag trots 30 graders värme dygnet runt, året om. Bara att kunna sova bra, trots air-con, är en seger då jag ofta vaknar av känslan att jag snart kommer att explodera av värme. Jag har ju trots allt växt upp i ett land som har vinter och är kallt, 6 månader om året och där vädret alltid förändras. Då är det inte alltid så lätt att vänja sig vid 30 graders värme och sol 364 dagar om året.



Although it's, for the most part, absolutely wonderful to get the chance to live in different places of the world , it's not always easy to adapt physically and mentally to all the changes and differences that a new location entails. I was born in Sweden and has lived there most of my life, but I have also lived in China, Italy and now in Malaysia. I've also traveled to various countries in Europe, Asia and North America. Unfortunately never to South America or Africa yet. I've also, as long as I can remember, always had a lot of contact with people from all parts of the world. I've even had the pleasure in my professional life to meet people internationally, as a lecturer in China, Swedish teacher at the immigrant school in Sweden and as an integration officer. I have, in other words, quite a lot of experience of meeting different people, cultures, religions, beliefs and values​​. Before I lived abroad , I thought that the difficulty to stay in a foreign place would be to adjust to a new culture. Many people talk about culture clashes and so on, and one might imagine that the three countries I 've lived in , ie . China, Italy and Malaysia would rank something like this in terms of my ability to adapt to the culture of the country :

1. Italy ( the country is in Europe and should be relatively similar to Sweden in terms of culture , language, food , etc.)
2. Malaysia ( the country is different from Sweden but is relatively modern, there are already so many different cultures, so acceptance among people of different cultures should be high , English is spoken everywhere and the food is maybe a bit too spicy but still of good quality)
3. China ( the country is very different from Sweden in forms of culture, high control of people's freedoms, very little English is spoken and all signs are written in Chinese characters, ie . Impossible to read for someone who does not know Chinese, the food is not always safe to eat because of cultivation methods and the chemicals they use and the environment is not the most healthy.

So did the reality that I experienced in the various countries agree with this thought about adaptability and culture clash?

Not at all actually! Because the country I adapted best and easiest to was namely China. I just fitted right in and enjoyed every moment spent there and cried every time I had to leave the country to return home to Sweden. I actually experienced China and Sweden to be very similar in some basic and for me crucial areas. The bureaucracy is extensive but well functioning, women have an obvious role in the public, public transportation is excellent with metro, bus and train that run on time, the seasons varies as in Sweden and the people are a bit like Swedes, a bit cautious and shy at first but most of them very friendly and loyal to your friendship once they get to know you .

My husband, however, who is of Chinese descent and speaks Chinese, and who it should be pretty easy for to adapt to a country like China (at least, this is how my prejudiced brain where thinking) do not like to live in China at all and thinks it is so different that he could never adapt.

My thought about this is that it may not be so much cultures that clash with each other because they happen to be different. Maybe it's just that we on an individual level clashes with various places and people, not at all depending on which country or culture we come from, but mainly because of the individual that just happen to be you and me.

I also believe that the climate and the environment can be a bigger cause of a clash than what the culture is. The reason why it has sometimes been so hard for me to adapt to Malaysia is because the climate is so different than from Sweden. Every day, I have to find ways to live my everyday life despite the 30 degrees heat twenty four seven, all year round. Just being able to sleep well, despite the air-con, is a victory because I often wake up at night with the feeling that I will soon explode from the heat. I have, after all, grown up in a country that has winter and cold weather 6 months of the year and where the weather is always changing. Then no wonder, it's not always that easy to get used to the 30 degrees heat and sunshine, 364 days a year .

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar