Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


tisdag 27 augusti 2013

Fika

Namnet på den här bloggen är Fika Penang. Anledningen till det är för att kafét som jag kommer att öppna ska heta just Fika. Namnet Fika känns som ett självklart val på ett svenskt kafé utomlands, ordet täcker ju liksom så stor del av den svenska fikakulturen vad gäller kaffe, fikabröd och det sociala kring att samlas med nära och kära över en kopp nybryggt kaffe. På tal om nybryggt kaffe, så är det precis det som jag kommer att servera i mitt kafe. Så inga espressomaskiner med olika typer av kaffedrycker som cappuccino, latte, macchiato och allt vad det nu heter, utan bara enkelt svart bryggkaffe och presskaffe. Jag vill att kafét ska vara typiskt svenskt och inte blanda in för mycket influenser utifrån. Sedan kan man ju alltid fråga sig om det verkligen finns något typiskt svenskt? Allt som finns i Sverige idag har ju kommit ifrån någonstans, någon gång, men det finns ändå en viss stil inom inredning och design som känns typiskt skandinavisk. Helst vill jag ha en lite lantlig, retrokänsla på kafé eftersom jag tror att det skulle passa in i miljön i Georgetown. Jag tog den här bilden i Örebro när jag var där förra helgen. Tycker att den är en bra inspiration för utsidan av mitt kafé.

 
 En annan sak som är viktigt för mig är att det mesta av inredningen är secondhand prylar. Sverige är ju ett land som är ett utav de främsta i världen vad gäller återvinning och detta är en medvetenhet som jag gärna vill sprida via kafét. Malaysia har ännu inte ett väl utvecklat tänk vad gäller återvinning och detta märks ganska väl när man bor där. Det ligger sopor och skräp lite överallt och det är inte sällan som man ser människor veva ner sina bilrutor och slänga ut skräp på gatorna där de passerar. Det känns som att det alltid finns en tanke om att andra människor ska städa upp efter en, inte att man själv ska vara med och ta det ansvaret. Därför vill jag via mitt kafé öka medvetenheten om miljön och att man själv kan vara med och påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar