Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


fredag 23 augusti 2013

Shophouse

Jag och min man kommer att i början av nästa år renovera vårt shophouse, men det kanske inte är alla som vet vad som menas med shophouse. Jag hade själv aldrig hört talas om det innan jag bodde i Malaysia. Shophouse är en typ av byggnad som man kan hitta på lite olika platser i sydostasien. Det som kännetecknar byggnaden är att den precis som radhus, sitter ihop med flera shophouse och att den har en väldigt smal och liten fasad med en djup baksida. Framifrån ser byggnaderna alltså ganska små ut fastän att de i många fall omfattar runt 160 kvadratmeter. Då de flesta byggnaderna har två våningar blir den totala boendeytan för ett shophouse 320 kvadratmeter! Anledningen till att byggnaderna har så små fasader var för att undvika skatt. På den tiden då de byggdes betalade man nämligen skatt beräknat på hur bred fasaden var. Idag är byggnaderna i Georgetown som klassas som shophouse med på UNESCOs världsarvslista. Eftersom vårt shophouse ligger inom kärnzonen i George Town måste vi renovera det enligt dess ursprungliga utseende. Detta gäller både fasaden och insidan. Men eftersom vi ska använda vårt shophouse både som bostad och som lokal till mitt svenska kafe, kommer vi även såklart att sätta lite svensk prägel på huset. Shophouses i Georgetown

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar