Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


torsdag 29 augusti 2013

Båda fötterna i Penang

Nu är vi mitt uppe i packning och städning av lägenheten. Som tur är har vi inte hunnit skaffa oss så mycket saker under året som vi har bott här i Sverige, vilket känns väldigt skönt just nu. Trots detta blir det ändå en hel del att göra och mitt i allt detta blir min man sjuk...stackarn! Så idag är det bara jag som har kunnat bära kartonger ner i källaren och städat i lägenheten. Tur att man har flyttat så mycket i sina dar så man är lite rutinerad! När flytten är avklarad är det inte långt kvar tills vi flyger mot vårt nya äventyr. Jag har tidigare inte tyckt så bra om att bo i Malaysia. Innan bodde jag i Peking, en stad som jag är helt förälskad i!! Peking har allt man någonsin kan önska sig av en stad och jag har aldrig varit på en plats där jag har träffat så många underbara och kärleksfulla människor. Så att flytta från det till en liten ö i Malaysia, var något utav en kulturkrock för mig. Men denna gång som vi flyttar tillbaka känns det annorlunda, kanske för att vi denna gång satsar mer långsiktigt. Det är svårt att komma in i livet på en plats när man hela tiden har en fot någon annanstans. Den här gången har jag bestämt mig för att stå med båda fötterna i Penang! Så, igår kväll satt jag och min man och fantiserade lite om vårt nya liv i Penang och hur vi ska renovera och designa vårt shophouse. Det är alltid så himla roligt när man får drömma och fantisera om saker som man vill eller ska göra. Resultatet blev den här skissen.
Glasklart, eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar