Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


söndag 15 september 2013

Batu Lancang

Vi har inget internet hemma än så jag är fortfarande beroende av wifi på kafeer och liknande. På ett sätt är det ganska skönt att vara utan internet, tv och liknande för ett tag men jag saknar att kunna kontakta familj och vänner när jag vill. Förhoppningsvis kommer vi att få internet inom 1-2 veckor. Allt tar lite längre tid här i Malaysia, inte som i Sverige eller Kina där allt sker ganska så snabbt. Men det kan ju ligga lite charm i det också, att allt inte går så himla snabbt jämt, även om det är lite svårt att vänja sig vid när man är född och uppvuxen i ett land där allt baseras på att saker ska ske i tid. Eftersom jag själv är lite av en tidsoptimist är det ganska skönt för mig att klockan 11.00 inte behöver innebära exakt klockan 11.00 utan kan innebära 11.30 eller i vissa fall kanske även 12.00. Att åka kommunalt är något som jag trots min tidsoptimism gett upp hoppet om. Att vänta vid en busshållsplats i 30 graders värme i över en timme utan att en enda buss dykt upp...nej tack! Idag åkte vi (med bil, inte buss) till marknaden Batu Langcang för att köpa lite fisk och grönsaker att laga. Även om det är billigt här att äta ute så är det trevligt med lite hemlagad mat ibland, särskilt när det finns så mycket fina råvaror att få tag på. Här är några bilder som jag tog från marknaden vi var på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar