Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


torsdag 27 februari 2014

Fika Swedish Kitchen in Sydney

I april flyger vi till Sydney på semester i en vecka vilket jag ser fram emot. Jag har aldrig varit i Sydney men vill väldigt gärna se staden eftersom min man ändå spenderat nästan 10 år av sitt liv där. Det ska bli så roligt att få se hans Sydney och alla de ställen som han brukade hänga på när han bodde där. En annan sak som ska bli väldigt roligt när vi åker dit är att jag ska få träffa några svenska tjejer som för några år sedan startade upp ett svenskt kafe i Sydney. Kafeet heter Fika Swedish Kitchen och ligger i stadsdelen Manly. Det var en barndomsvän till mig som tipsade om att det fanns ett svenskt kafe i Sydney och efter att ha kollat in deras hemsida på internet, var jag bara tvungen att kontakta dem och berätta om mina planer här i Penang. Så i april ska jag dit för lite tips och råd om att starta ett svenskt Fika utomlands. Jag ser så fram emot att få träffa dem!


We are flying to Sydney on holiday in April for one week, which is something I really look forward to. I've never been to Sydney but always wanted  to go and see the city since my husband spent almost 10 years of his life there. It will be so fun to see his Sydney and all the places where he used to hang out when he lived there. Another thing that will be great fun when we go there is that I will get to meet some Swedish girls that opened up a Swedish cafe in Sydney a few years ago. Their cafe is called Fika Swedish Kitchen and is located in Manly. It was a childhood friend of mine who told me about the existence of a Swedish café in Sydney and after checking out their website on the internet, I just had to contact them and tell them about my plans here in Penang. And so in April I will get to meet these girls for some chat and good advice on how to start a Swedish Fika abroad. I'm so looking forward to meet them!

Fika Swedish Kitchen Sydney
   

2 kommentarer:

  1. Blir så glad när jag läser hos dig.....kan detta bli annat än bra :-) Alla pusselbitar faller på plats. Bra hus för ditt Café, bra ideér, bra kontakter med andra i samma bransch.

    Du gör allt detta som vi gamlingar bara drömde om....så kör på - och vi kan få känna att vi får följa med på detta spännande äventyr :-)
    /Ilona

    SvaraRadera
  2. Och jag blir så glad av att läsa alla dina fina kommentarer Ilona! Det värmer och uppmuntrar mig verkligen, tack!!

    SvaraRadera