Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


torsdag 14 november 2013

Cold showers and healthy lifestyle

Jag försöker träna så mycket som möjligt nu när jag har tid eftersom jag vet att det ibland, i vissa perioder i livet, inte finns lika mycket tid eller ork till att träna. Jag har tränat sedan tonåren och tycker verkligen att det är superskoj och att det ger mig så mycket energi. Jag började med att träna olika pass som aerobic och dans. Sedan var det en lång period då jag mest styrketränade och tyckte att det var så skönt att kunna bestämma tiden för träningen själv, utan att behöva passa tider. Efter många år av styrketräning tyckte jag att det blev lite för ensamt och monotont att bara styrketräna, så jag började köra pass igen. Här nu i Malaysia har vi lyxen att bo i ett lägenhetshus där det finns både gym och en stor pool, så jag har faktiskt börjat att köra lite styrka igen och känner att jag verkligen saknat det och känslan av att ta i lite mer än vad jag normalt gör under en gruppträning. Men att träna i Malaysia och i 30 graders tropisk värme är ingen lätt match dock för mig som kommer ifrån mycket kallare breddgrader. Idag innan gymet var jag så varm så jag var faktiskt tvungen att ta en kalldusch innan gymet för att ens orka tänka tanken på att lyfta några vikter. Inte så ofta som jag har duschat innan ett gympass i Sverige, förmodligen aldrig, men vad gör man inte för att anpassa sig till ett bra och hälsosamt liv här i tropikerna.



I try to exercise as much as possible now that I have the time for it because I know that sometimes, in certain times of life, I just don't have as much time or energy to exercise. I've been exercising since my teens and I really think it's so much fun and it gives me so much more energy. In the beginning I started going to different classes like aerobics and dance. Then there was a long period when I mostly did weight lifting and thought it was great to be able to determine the time of the exercise myself, without having to adapt to a timetable. After many years of weight lifting, I started feeling that it was a bit lonely and monotonous to just lift weights, so I started going to classes again. Now in Malaysia, we have the luxury of living in an apartment building where there is a gym and a large swimming pool, so I have actually started to do a bit of weight lifting again and I actually feel like I've missed it a lot, especially the feeling of straining your muscles a bit more that I would normally do during classes. But to exercise in Malaysia and in 30 degrees tropical heat is not that easy for me who comes from a much colder climate. Today, before the gym, I was so hot so I actually had to take a cold shower before the gym to even consider the idea of ​ lifting some weights. It is not that often that I showered before exercise in Sweden, probably never. The things you do to adapt to a healthy lifestyle here in the tropics!

3 kommentarer:

  1. Om det är till någon tröst så är det nattsvart när man slutar jobbet hemma i Sverige nu och så kallt att det blir ett stort projekt med halsduk, mössa och vantar om man ska till typ ICA ;)
    Hoppas allt är bra med er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Thomas, ja då föredrar jag ju faktiskt en kalldusch innan gymet.. allt bra med oss! Hoppas allt är bra hemma?!

      Radera
  2. Ja förutom det hemska vinterklimatet är allt bra.. :)

    SvaraRadera