Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


tisdag 19 november 2013

God morgon!

I Asien och i Malaysia har många människor andra frukostvanor än i Sverige. Oftast äter man lagad, varm mat till frukost. Det kan vara allt ifrån nudelsoppa, stekta nudlar, stekt ris, nasi lemak (ris med chilli och torkad fisk) till olika curryrätter. Det mesta av maten och frukosten är dessutom ganska starkt här i Malaysia. Eftersom jag har en man som kommer härifrån och jag sedan lång tid tillbaka bott i Asien i omgångar, har jag vant mig vid tillagad mat till frukost och saknar det faktiskt när jag bor i Sverige. Men ibland när jag vaknar och det är så himla varmt, längtar jag efter svensk frukost.  I Sverige äter jag oftast yoghurt eller gröt till frukost tillsammans med bröd och något pålägg som ost eller skinka. Bröd i Sverige är fantastiskt och bakas med nyttigare sädesslag och massa frön. Här i Malaysia är det svårt att hitta sånt bröd som är lite nyttigare och fylligare. Mejeriprodukterna går heller inte att jämföra med Sverige som typ har de bästa mejeriprodukterna i världen! Och jag är väldigt objektiv när jag säger detta..

Imorse var en sådan morgon som jag riktigt längtade efter lite yoghurt och bröd. Jag avnjöt frukosten på balkongen samtidigt som jag tittade på senaste avsnittet av Solsidan. Världen känns allt bra liten ibland!



In Asia and in Malaysia, many people have other breakfast habits than in Sweden. Usually people eat cooked and warm food for breakfast. It can be anything from soup noodle, fried noodles, fried rice , nasi lemak (rice with chillipaste and dried fish) to various curries. Most of the food and the breakfast is also pretty spicy here in Malaysia. Since I have a husband who is from here and since I lived in Asia on and off for many years, I've got used to cooked food for breakfast and actually miss it when we live in Sweden. But sometimes when I wake up and it 's so damn hot, I long for Swedish breakfast. In Sweden , I eat mostly yogurt or oatmeal for breakfast with bread and cheese and ham or Swedish caviar. Bread in Sweden is truly amazing and baked with wholesome grains and lots of seeds. Here in Malaysia , it is hard to find bread that is as healthy and dense as the Swedish bread. There is also no Swedish Wasa bread here, which is something I miss a lot. In a humid country like Malaysia, these dry foods are very difficult to keep. Dairy products also can not be compared to Sweden which has the best dairy products in the world! And I'm being very objective when I say this ..

This morning, I was craving for a bit of yogurt and bread so I decided to have some yogurt with seeds and goji berries and some toast with cheese and cherry tomatoes. I had this breakfast at the balcony (breakfast at the balcony in November, YAY) while I was watching some good old Swedish TV online.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar