Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


torsdag 21 augusti 2014

Long distance flights























Jag har rest fram och tillbaka mellan Asien och Sverige runt 15 gånger. Jag har rest med många olika bolag, Malaysian Airlines, Qatar Airways, Thai Airways, KLM, British Airways, Finnair, SAS, Swiss Air och China Airlines. Även om man inte kan tro det, så gillar jag inte att flyga. Att flyga ger mig olustkänslor. Kombinationen av små utrymmen, att befinna sig högt upp i luften och känslan av noll kontroll är inget jag föredrar. Jag är inte så flygrädd att jag hellre stannar hemma istället för att ge mig ut i världen, men dagen innan en flight är jag ofta ganska nervös. Eftersom jag flygit ganska många gånger mellan Asien och Sverige så vet jag nu vilka bolag som jag föredrar och vilken typ av flight som passar mig bäst. Jag har aldrig flygit i business class eller first class. Jag kan helt enkelt inte motivera den höga kostnaden som detta skulle innebära för mig själv. Men någonting som jag gärna lägger lite extra pengar på är att få så få mellanlandningar som möjligt och lite väntan. Mitt favoritbolag att flyga med mellan Malaysia och Sverige är Thai airways. De har alltid väldigt vänlig personal, bra service och bra flygroute. Jag vet inte varför men jag känner mig extra bekväm på deras flygningar. Dessutom är det direktflyg från Bangkok till Stockholm, så bokar jag en biljett från Kuala Lumpur till Stockholm, är det bara en mellanlandning i Bangkok på 3 timmar och dessutom nattflyg. De har också ganska ofta prisvärda biljetter, vilket är ett plus.

För att göra flygningen så bekväm som möjlig, försöker jag att sova så mycket som jag bara kan. För att enklare sova på planet har jag två knep. Antingen så tar jag en sömntablett eller så dricker jag ett glas whiskey. Båda funkar ungefär lika bra för mig. Sömntabletter är inget jag normalt äter men som jag tycker funkar för mig under flygningar. Dock är det nog bra att prova att ta en sömntablett innan man flyger så att man vet hur man reagerar på dem. Men framför sömntabletter, så föredrar jag ändå att dricka lite whiskey istället. Jag tycker inte om att äta mediciner, som är kemiskt framställda, i onödan, dessutom älskar jag smaken av whiskey. Det känns även lite mer hälsosamt att dricka ett litet glas whiskey, än att äta sömntabletter. Att ta med sig öronproppar och nackkudde är också ett måste för mig om jag ska kunna sova. Varma kläder, så som långbyxor, strumpor, och en extra tröja är också bra att ha med sig då det kan vara riktigt kallt på långa flygningar. Och om jag mot förmodan inte somnar, är en bra bok ett måste. När jag inför en flygning har förberett mig med dessa åtgärder, är det inte mycket mer jag kan göra än att luta mig tillbaka och se fram emot att få stiga av planet i Stockholm, Sverige.    



I have traveled back and forth between Asia and Sweden around 15 times. I have traveled with many different companies, Malaysian Airlines, Qatar Airways, Thai Airways, KLM, British Airways, Finnair, SAS, Swiss Air and China Airlines. Even though you might not believe it, I really don't like flying. Flying makes me feel very uncomfortable. The combination of a small space, located high up in the air and the feeling of zero control, is not something I prefer. I'm not that afraid of flying so I'd rather stay at home instead of going out into the world, but the day before a flight, I am often quite nervous. Since I've been flying quite a few times between Asia and Sweden, I now know which companies I prefer and what kind of flight that suits me the most. I have never flown in business class or first class. I simply can not justify the extremely high cost of that to myself. But something I'm happy to spend some extra money on is to get as few stopovers as possible and short waiting times. My favorite airlines to fly with between Malaysia and Sweden is Thai Airways. They are always very friendly, have good service and good flight routes. I don't know why, but I feel extra comfortable on their flights. Moreover, there is a direct flight from Bangkok to Stockholm, so when I book a ticket from Kuala Lumpur to Stockholm, there is just one stopover in Bangkok for about 3 hours and it's also a night flight. The tickets with Thai Airways are also often quite affordable, which is a big plus. 

In order to make the flight as comfortable as possible, I try to sleep as much as I can. To make it easier to sleep on the plane, I have two tricks. I either take a sleeping pill or drink a glass of whiskey. Both works about the same for me. Sleeping pills are not something I normally take but it definitely does the trick for me during the flights. However, it is probably a good idea to try out a sleeping pill before you fly, so that you know how you will react to them. But before taking sleeping pills, I do prefer to drink some whiskey instead. I don't really like to take medication, which is chemically produced, moreover, I really love the taste of whiskey. It also feels a little bit more healthy to drink a small glass of whiskey, instead of taking sleeping pills. To bring earplugs and a neck pillow is also a must for me to be able to sleep throughout the flight. Warm clothing such as long pants, socks, and an extra sweater is also good to have with me since long flights are usually very cold. And if I against all odds don't fall asleep, a good book is a must have. When I've prepared myself with all these things before a flight, there's not much more I can do but sit back and look forward to the arrival and to get off the plane in Stockholm, Sweden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar