Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


tisdag 8 oktober 2013

Missing home

Idag har vi äntligen fått internet installerat i vår lägenhet och jag är så glad över det. Inte så mycket för att jag inte kan överleva utan teknikens under utan för att internet har en så stor betydelse för mig för att kunna komma i kontakt med min familj när jag bor så långt bort. För, det är inte alltid så lätt alla gånger att bo i ett land som är så totalt olikt det land jag kommer ifrån. Framförallt är det inte så lätt att bo så långt ifrån min familj i Sverige som jag saknar så mycket. Det är även stundtals en stor saknad att aldrig få tala det språk som jag har som modersmål. Engelska är ett språk som jag behärskar väldigt bra och som även är det språk som jag och min man använder för att kommunicera med varandra. Ändå, det är stor skillnad att tala ett språk som man behärskar väldigt bra mot att få tala det språk som man vuxit upp med. Därför är jag idag så glad eftersom jag från och med nu, när som helst, kan ringa till min familj och prata helt obehindrat på svenska, utan att behöva tänka efter om det jag säger eller hur jag säger det, är helt grammatiskt korrekt. Glad är jag även då jag nu via internet kan kolla på svenska kanaler och se program på mitt eget språk och med de särskilda kulturella och politiska influenserna som bara svenska program har. Jag är också glad eftersom jag nu kan ha videosamtal med min systerdotter som är fyra år. En systerdotter som häromdan sa till sina föräldrar "När jag blir stor ska jag gifta mig med Erika. Vi ska bo i Malaysia. Jag ska vara sjörövare och bygga skepp och jag ska styra och Erika ska kika." 
Vem skulle inte vara glad över att få prata med en sådan underbar tjej?!     


Today we finally got the internet installed in our apartment and I'm so happy about it. Not so much because I can not survive without the wonders of technology, but because the internet is such a great importance for me to be able to get in touch with my family now when I live so far away from them. Because, it is not always easy to live in a country that is so totally different from the country where I'm from. Above all , it is not so easy to live so far away from my family in Sweden, who I miss so much. It also sometimes feels like a great loss to never be able to speak the language that I have as a mother tongue. English is a language I master quite well and it is also the language that my husband and I use to communicate with each other. Nevertheless , there is a big difference to speak a language that you master well from speaking the language that you grew up with. Therefore, I am so happy today because from now on, I can call my family and talk to them unhindered in Swedish, without any need to think about if what I say or how I say it, is completely grammatically correct. It also makes me happy that I from now on can watch Swedish channels and watch Swedish programs that has the specific cultural and political influences that only Swedish programs has. I'm also happy because now I can finally do video calls with my niece who is four years old. Who, the other day, told her parents, " When I grow up, I want to marry Erika. We will live in Malaysia. I will be a pirate and build a pirate ship. I will steer and Erika will look out. "
Who wouldn't be happy to talk with a niece like that?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar