Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


lördag 5 oktober 2013

Inside our shophouse

Idag har jag äntligen fått se hur huset vi har köpt här i Georgetown ser ut inuti. Javisst, det är riktigt, jag och min man har köpt ett hus tillsammans som jag inte ens har sett insidan av. Min man köpte nämligen huset då han var i Penang i maj, då jag var kvar hemma i Sverige och jobbade. Innan vi bestämde oss såg jag några foton av insidan men mer än så har jag alltså inte sett förrän nu. Men eftersom min man är arkitekt och jag vet att han inte skulle köpa ett hus som inte höll måttet så litade jag fullt på att han skulle välja ett bra hus för oss. Tidigare idag när vi var ute och gick omkring i Georgetown så gick vi förbi huset som vi köpt och som tur är var ägaren hemma och fick syn på oss. Min man sa till ägaren att hans fru så gärna vill se huset och det var inga problem för honom. Så lyckliga jag fick nu äntligen se hela huset och gissa om jag är nöjd med vårt nya hus. Det kommer att bli helt ljuvligt efter renoveringen. Huset är redan i ganska gott skick med trägolv på övervåningen intakt, nytt tak och bra stomme. Den första delen av nedervåningen där kafet kommer ligga har en lagom stor yta för ett litet mysigt svenskt kafe så det enda vi behöver göra där är att fixa färg på väggarna, lägga kakel på golvet och sedan inreda. Utsidan av huset har en övertäckt gångväg där jag kommer att fixa till det mysigt så att man även kan njuta av sin fika utomhus. Åh vad jag ser fram emot att få börja med renoveringen!


Today, I finally got to see how the house we bought here in Georgetown looks like inside. Yes, it is true, my husband and I bought a house together that I haven't even seen the inside of . My husband bought the house when he was in Penang in May, when I was still working back home in Sweden. Before we decided to buy the house, I saw some photos of the inside but I have not seen more than that until now. But since my husband is an architect and I know he wouldn't buy a house that wasn't a good deal so I relied entirely on him to choose a good house for us. Earlier today when we were out walking around in Georgetown, we went past the house that we bought and luckily the owner was at home and saw us. My husband told the owner that his wife would really like to see the house and that was no problem for him. So, finally I got to see the whole house and guess if I'm happy with our new house?! It will be absolutely gorgeous after the renovation! The house is already in pretty good condition with intact hardwood floors upstairs, new roof and with no structural damage. The first part of the ground floor, where the cafe will be, is a perfect space for a small cozy Swedish café. So the only thing we need to do there is to fix the paint on the walls, lay the tiles on the floor and then decorate. The outside of the house has a covered five foot walkway, where I will decorate it nicely so that the customers also can enjoy their fika outdoors. Oh, now I really look forward to begin the renovation!

2 kommentarer:

  1. Hej Erika, hittade din blog och tycker det är mycket intressant att läsa. Jag har själv anknytning till Malaysia och släktingar i Ipoh. Roligt att du ska öppna ett fik, skulle gärna komma forbi och ta en fika men det är nog inte färdigt när jag är i Penang. Jag och min dotter kommer från Sverige till Penang för en veckas vistelse (semester) den 19/1 -14och sen till KL innan åter till Stockholm. Om du vill ge oss din address till fiket så kan vi komma forbi och saga hej. Min mailadress:christinadevine1@yahoo.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du läser bloggen och att du kommer hit till Penang. Tyvärr kommer fiket inte vara öppet när du är här då vi planerar att öppna först i maj. När du är här har renoveringen av huset inte startat än så vi kommer själva inte vara där. Men hör av er om ni är i Georgetown för jag är där lite titt som tätt och så hoppas jag att ni kan komma tillbaka hit när kafeet har öppnat. Ni är så välkomna då! Ha en trevlig resa!

      Radera