Fika

To have a break during the day and sit down with friends, family or colleagues and together enjoy some coffee (kaffe) and pastries (fikabröd), that is the meaning of the word fika. For Swedes, the fika breaks (fikapaus) are the most important part of the day and of the Swedish culture.


tisdag 29 juli 2014

Eid al-Fitr, heavy rain and lots of reading

Ramadan är slut och muslimernas högtid Eid al-Fitr firas här i Malaysia. Igår hördes vackra böneutrop från Acehmoskeen som ligger precis bredvid vårt hus. Georgetown var full av människor i sina finaste dräkter, på väg till moskeerna för att be. Islam är, precis som judendomen och kristendomen, en abrahamitisk religion och dess profeter Moses, Jesus och Mohammad är alla, enligt myten, ättlingar till patriarken Abraham. Det var nästan så att jag fick lite julstämning när jag såg alla finklädda människor, leendes på väg till moskeen för att fira en av sina viktigaste högtider. Det blir ofta så när man bor utomlands och ser människorna i det landet fira sina högtider, att man påminns om de högtider som man själv alltid har firat sedan man var liten. Och eftersom julen här firas väldigt annorlunda mot i Sverige, så kändes nästan Eid mer som jul för mig än vad julen här gör.

För några år sedan befann jag mig i Peking och firade Eid i Niu Jie moskeen tillsammans med mina vänner. Nu, några år senare, befinner jag mig i Malaysia istället. Det är en kittlande och skön känsla att inte veta var jag kommer att befinna mig om några år. Den känslan av att inte veta ger mig konstigt nog ett lugn. Jag tror att vissa människor helt enkelt är skapta för att konstant vandra omkring på denna jord utan att riktigt rota sig någonstans. Jag är definitivt en sådan person. Men tills dess så njuter jag just nu av ösregnet här i Malaysia, av att vara ledig från renoveringen i några dagar och att bara ta det lugnt och ägna mig åt något som jag älskar, nämligen att läsa. Eid mubarak till er alla!



Ramadan is over and the Muslim feast of Eid al-Fitr is celebrated here in Malaysia. Yesterday, we could hear beautiful prayers from the Aceh mosque, which is right next to our house. Georgetown was full of people in their nicest clothes, heading to the mosques to pray. Islam, like Judaism and Christianity, is a Abrahamic religion and its prophets Moses, Jesus and Muhammad are all, according to myth, the descendants of the patriarch Abraham. I almost got into some Christmas spirit when I saw all the people dressed up, smiling on the way to the mosque to celebrate one of their most important festivals. It is often the case when you live abroad and see the people in that country celebrate their festivals, it reminds you of the holidays that you yourself have always celebrated since you were small. And since Christmas here is celebrated quite differently from Sweden, it almost felt as if Eid is more like Swedish Christmas than the actual Christmas here is.

A few years ago I was in Beijing celebrating Eid in The Niu Jie mosque with my friends. Now, some years later, I am here in Malaysia instead. It is an exciting and good feeling to not know where I will be located in a few years. Strangely, the feeling of not knowing gives me a sense of calm. I think some people are simply meant to constantly walk around on this earth without really getting rooted anywhere. I'm definitely a person like that. But until then, I'm just enjoying this moment of heavy rain here in Malaysia, to have a few days off from the renovation and just relax and devote myself to something that I love, which is reading books. Eid Mubarak to you all!


Niu Jie Mosque in Beijing

Eid celebration in Niu Jie Mosque

The imam's wife, me and the female imam.

Books in Swedish from mom!
My main activity for these few days.
   

3 kommentarer:

  1. Hej Erika! Följer din blogg troget nu, precis som jag sa, kollar in varje dag. Så fint ni får det. Vad läser du?
    Anna

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Vad roligt att du läser! Hoppas allt är bra med er hemma i den varma sommaren?! Just nu läser jag en bok som mamma hade med sig som är skriven av Peter Robinson och heter En Förgiftad Man. Det är en pusseldeckare som är väldigt mysig att läsa. Lite kuslig men inte blodig. Dessutom är det massa olika årstider i boken som höst och vinter, vilket är underbart att läsa om när man har sommar jämt :) En annan bok som jag läser är David and Goliath av Malcolm Gladwell. Han var med på Skavlan för inte så längesen och pratade om boken. Mycket intressant. Han beskriver lite om varför det i vissa situationer kan vara bra att vara en "underdog" och befinna sig i underläge. Läser du mycket själv? Något att rekommendera?!

    SvaraRadera
  3. Nu är det alldeles lagom här hemma, 24 grader ungefär. Var alldeles för varmt för mig då vi låg runt trettio och till och med över! Puh.. Ska absolut läsa boken angående fördelar med att vara en underdog. Spännande och ändå alldeles rimligt.
    Jo, jag läser så mycket jag kan i alla fall. Min absoluta favorithobby som får stå tillbaka lite då jag också gärna är med mina barn! Sedan har jag varit med i en bokcirkel sedan jag flyttade till Kristinehamn och vi är flitiga. Det är bra för då MÅSTE jag ju läsa i alla fall en bok i månaden. Innan jag fick barn läste jag väl en i veckan. Det är väl så jag gör mina resor apropå det du skrev om att du är en resande person. Sedan njuter jag mycket av ett vackert språk också. Ska filura på ett boktips. Ha det gott och hälsa din man!

    SvaraRadera